Epidemie nakazila mediální průmysl a jeho budoucnost je nejistá

Světem se šíří různé formy karantény, aby jednotlivé státy předešly šíření nového typu koronaviru. Lidé zavření doma tráví čas na internetu. On-line služby všeho druhu hlásí rekordní zájem uživatelů, rozvozy potravin nestíhají, natřískáno je dokonce i v internetových hrách. Erotické stránky zavádějí speciální koronavirové slevy. Videoservery generují takový datový provoz, že na žádost úřadů omezily kvalitu streamování, aby nepřetěžovaly telekomunikační infrastrukturu.

Byznysový ráj? Jak pro koho. Offline podnikatelé kvůli pandemii zapláčou nad výdělkem. Tradiční média nevyjímaje. Čím déle bude virová krize trvat, tím větší šetření mediální domy čeká. A pokud své podnikání neopřely o vícezdrojové příjmy, čeká je v nové situaci nezvratný pád. Problémy vzniknou tam, kde sice existují digitální divize, ale těžiště výnosů je pořád na papíře. Boj o přízeň čtenářů už zcela vzdalo papírové vydání legendárního amerického časopisu Playboy. Schylovalo se k tomu dlouho, v posledním roce vycházel magazín s typickým zajíčkem v logu už jen jako čtvrtletník. Koronavirus rozhodnutí urychlil, protože zavedená opatření ovlivňují výrobu časopisu i jeho distribuci. Na tištěnou podobu připadal jen malý podíl celkového publika, které Playboy oslovuje. Do budoucna se Playboy na papíře objeví jen ve formě příležitostných sběratelských vydání.

Také řada regionálních novin ve Spojených státech nebo v Kanadě přistoupila k propouštění. Mezinárodní vydavatel kulturních přehledů TimeOut zastavil tištěnou podobu až do odvolání, kromě jiného kvůli tomu, že se ani nemohou v podstatě žádné akce konat. Podobná opatření se šíří světem stejně rychle jako samotná nákaza − kdo nekončí úplně, ten škrtá, co může. Chybí peníze od inzerentů i příjmy z prodeje. Zároveň se dá jen obtížně odhadovat, kdy se situace vrátí k normálu a jaký ten nový normál bude. V Česku už ohlásil měsíční pauzu časopis Týden.

Jistotu však nemají ani globální hráči. Na Novém Zélandu končí tamní pobočka německého vydavatelského domu Bauer Media, protože nedokáže za současných podmínek udržet provoz. Po desítkách let tak z trafik zmizí některé tradiční tituly včetně oblíbeného týdeníku pro ženy, který četlo 140 tisíc lidí. Pro další podnikání se ale objevilo tolik překážek, že už v něm Bauer Media nemůže pokračovat. Tradiční značky se aspoň snaží odprodat.

V jiných zemích se lidé bojí médií jako přenašečů viru. Například v Maroku, Jemenu, Ománu a Jordánsku přestaly úplně vycházet noviny a časopisy. Úřady zakázaly všechny vydavatelské aktivity, protože se obávají šíření koronaviru při distribuci tiskovin. Podle tamních vlád by byli v ohrožení všichni od zaměstnanců tiskáren po prodavače.

V nezáviděníhodné situaci se ocitly sportovní stanice, pro které je věcí prestiže nabízet nejlepší přímé přenosy zápasů, k nimž draze pořídily exkluzivní televizní práva. Teď se z nich staly kanály pro pamětníky. Ať už přepnete na Eurosport nebo ESPN, uvidíte reprízy, analýzy, zprávy o zrušených sportovních událostech a talkshow, kde se sportovci svěřují, co dělají, když nemohou sportovat. (Odpověď: Chodí do talkshow.) Archivy se teď hodí i českým stanicím O2 TV nebo ČT sport.

Internetové edice zavedených médií hlásí růst návštěvnosti o desítky i stovky procent a jejich provozovatelé po celém světě lákají nové čtenáře třeba dočasným vypnutím platebních bran. Náskok mají obratnější firmy, jejichž produkty vznikly podle modelu “digital first” a budovaly dobré vztahy s odběrateli. Tradičním vydavatelům chce podat pomocnou ruku Facebook, který vyhlásil grantový program.

Novináře chtějí podpořit také některé vlády, například v Německu mohou redaktoři na volné noze získat finanční příspěvek na životní náklady podobně jako umělci.

Uspokojivá ani rychlá řešení však nemá nikdo. Nikdo si totiž nedokázal představit, jak dramaticky se celý obor může změnit během jednoho měsíce.

Média ale nejlépe můžete podpořit právě vy: tím, že jim zůstanete věrní a budete si je kupovat. Nenechte je podlehnout nákaze.

Vyšlo 6. 4. 2020 jako komentář v Hospodářských novinách.