Desatero floskulí pro tiskové zprávy

Snad žádná tisková zpráva pro novináře se neobejde bez několika kouzelných slov. Je přitom úplně jedno, o co v ní jde. V Česku, kde se otrocky přebírají zahraniční šablony a bombasticky se v nich oznamuje velké kulové, na tom nezáleží. Důležité je, aby první dojem byl co nejblyštivější a pokud možno zakryl naprostou bezobsažnost vašeho sdělení. Až tedy budete tento týden rozesílat něco důležitého do redakcí, nezapomeňte na těchto deset chytlavých výrazů:

Unikátní. Česká republika je báječná země. Podle tiskových zpráv v ní každý týden vzniknou desítky jedinečných věcí a konceptů, jaké svět neviděl. Jen za posledních pár dnů jsme se dozvěděli, že unikátní jsou kanceláře v centru Ostravy, krátkodobé půjčky i starost o pneumatiky v autoservisech. Momentálním vrcholem unikátnosti je, když něco není unikátní.

Exkluzivní. Použijte ve všech případech, kdy nestačí, že jste unikátní. Exkluzivní nejsou jen rozhovory s osobnostmi, které během několika dnů oběhnou všechna média, ale také nabídky. Výjimečné je na nich převážně to, že je můžete využít jen do doby, než je vystřídá jiná nezaměnitelná nabídka. Exkluzivní koncept pak zpravidla znamená, že taková ptákovina by nikoho jiného nenapadla.

Vertikála. Vyhazujete lidi, rušíte produkty a stěhujete výrobu? To se při integraci systému organizačních vertikál přece může stát každému. Vertikálu můžete udělat z čehokoliv, a co je nejdůležitější, můžete ji umístit třeba do výrobního kvadrantu. Ale jen tehdy, pokud nemá lineární program. Pokud vám dojdou geometrické výrazy, zkuste jiné obory. Největší průšvihy vydávejte za energicky řízené změny.

Progresivní. Vyškrábněte cokoliv, v čem máte náskok. Mají všichni facebookovou stránku? Zařiďte si Snapchat, i když je vám úplně k ničemu. Vždyť „pokrok se nedá zastavit, naopak, progresivní vývoj je maximálně důležitý, a to ve všech oblastech života“, jak nás loni poučila jedna z „tiskovek“. Lákala na šnorchlování v Barmě.

Dynamický. Báječné slovo, dokázalo nemožné. V tiskových zprávách jsou dynamické i věci, které se vůbec nehýbou. Sochy. Fotografie dozorčí rady. Firma, která dvacet let vyrábí to samé. Nejdynamičtější bývají značky, o kterých si všichni mysleli, že už neexistují. Zkuste se třeba zamyslet, jaké ubytování asi nabízí „unikátní hotel s dynamickým prostředím, které jde s dobou“? Předělají pokoj a převlečou postel, zatímco budete spát?

Denní báze. Rozhodně zpestřete tiskovou zprávu nějakou doslovně přeloženou anglickou frází. Teď mluvím seriózně, je to oficiální a děje se to na denní bázi. Určitě se dočkáte nějakého feedbacku, takže není nad čím se trápit a mějte hezký den.

Týmový mindset. Specialita začínajících firem. Politické školení mužstva vystřídaly motivační citáty na Instagramu, místo sobotních brigád se jezdí na nepovinné firemní teambuildingy a happiness manažerky zajišťují do kanceláře pravidelný přísun fair trade kávy a mletého japonského čaje. Kdo se nedruží, nemá týmového ducha a půjde z kola ven.

Cvičí jógu a ráda běhá. Oznámení o posilách nesmí vyjít, aniž bychom se dozvěděli, co manažeři dělají ve volném čase. U lidí, které neznáte, je vám to sice úplně jedno, ale je to pozoruhodný svět, ve kterém se zásadně jezdí na kole nebo na koni, občas se šermuje, často se hraje golf a prakticky neustále se běhá z jógy na dobrovolnickou práci v hospicu.

Komplexní. Držte se pravidla, že v textu musí být jedno slovo s písmenem x. Pokud nemáte nic exkluzivního, určitě najdete něco komplexního. Většinou to bývá portfolio nebo služby. Pokud chcete být progresivní (viz výše), nabídněte „komplexní servis v celém portfoliu služeb“. Nikdo nebude zkoumat, co ten blábol znamená.

Inovativní. To nejdůležitější na konec. Vrchol kreativity a základ desítek lednových tiskových zpráv. Třeba jisté boty jsou prý inovativní „díky vzrušující spolupráci s designérem“, což si asi nikdo nechce představovat. Ale často stačí mnohem méně, třeba jen změnit barvu obalu − a inovace je na světě!

Tak směle do toho a něco pěkného nám pošlete.