Krachy volebního marketingu

Dokonce ani selfie z vás moderní levicovou stranu s charismatickými kandidáty nevyrobí. Toto bolavé poznání si z krajských a senátních voleb odnáší sociální demokracie, která zemi zaplavila plakáty s podivnými skupinkami lidí, kteří si v nepravděpodobných pozicích pořizovali společné fotky mobilem.

Na jaře strana ambiciózně mluvila o "budování značky" pomocí kampaně Srdce bije vlevo, která měla lidi v narážce na konkurenční ANO přesvědčit, že "stát není firma, ale společenství lidí". Volební manažer avizoval, že kampaň použije "svižná sdělení" v západním stylu, a inspiraci hledal u britských labouristů a primárek americké Demokratické strany. Mluvilo se o "teasingu", "mediaplánech" i "sociologickém testování".

Akorát to pak šlo nějak do háje. Viděli jsme naleštěnou kampaň, ze které postupně vypadávaly staré dobré upatlané metody z 90. let. Ve Středočeském kraji hejtman Miloš Petera neodolal, aby se nepřiživil na tématu migrační vlny, které slíbil čelit "těžkou vahou". Pak ho trumfl severomoravský Miroslav Novák, který se vytasil s fantasticky blbým videem, v němž se těšil, jak "z Pražáků" vytáhne peníze na dálnice a nebude poslouchat jejich "cypoviny".

Forma i obsah byly tak děsuplné, že strana video raději smazala z Facebooku a začala se tvářit, že to byl předem připravený virál s časově omezenou platností.

Také další politici poznali, že virály samy voliče k urnám nepřivedou. "Lajkovat nestačí," jak vyzývala na Facebooku nejviditelnější mladá krev TOP 09, teplický radní Dominik Feri. Internetová popularita se při krajských volbách ukázala jako chiméra. Feri sice získal v Ústeckém kraji nejvíc preferenčních hlasů z celé kandidátky, přesně 967, ale málo platné, celou stranu podpořilo 7298 voličů. Skončila devátá a v zastupitelstvu nebude mít ani jeden mandát.

Mimochodem, lídr kandidátky Michal Kučera kladl na plakátech voličům sugestivní otázku, zda změní to, že kraji vládnou komunisté. Změnili. Ale asi ne tak, jak si TOP 09 představovala. Neklaďte voličům otázky, na které nechcete slyšet odpověď…

Rozpaky vzbudilo i volební video koalice TOP 09 a Žít Brno v Jihomoravském kraji. Hostuje v něm už zmíněný Feri a brněnský náměstek Matěj Hollan. Scénka s vanou a "umýváním špíny" se lavinovitě šířila po sítích, jenže koalice získala o mandát méně než spolupráce TOP 09 a STAN před čtyřmi lety.

Relativně lépe se dařilo v senátním obvodě 58, kde kandidátka TOP 09 a Žít Brno Barbora Antonová skončila na čtvrtém místě, o čtyři stovky hlasů za kandidátem ČSSD.

Marketingově nefunguje ani Miloš Zeman, i když pár dnů před volbami přijel zrovna do kraje, kde kandidovali jeho nejbližší spolupracovníci. Ve Zlínském kraji dali voliči Zemanovcům výprask, čtyři tisíce hlasů.

Heslo "Tahle země je naše" na lidi nezabralo, jako špatná karta se ukázalo i rušení televizních poplatků pro seniory nebo slogan o zastavení migrantů. Migrační krize ostatně nepomohla ani senátním kandidátům, kteří v podstatě jiné téma neměli, například Martinu Konvičkovi. Jeho ambice utnuli voliči na Táborsku, kteří nejznámějšího odpůrce islámu odsunuli na předposlední místo. Kdyby se rozhodovalo na Facebooku a v internetových diskusích, bylo by z toho jasné vítězství.

Stranou nemůže zůstat suverénní výhra hnutí ANO. Ta potvrdila jiný důležitý společenský rys: voličům jsou úplně fuk mediální kauzy a komentáře o minulosti Andreje Babiše, jeho podnikání nebo sporném čerpání dotací.

Dopad těchto afér na politickou sílu vicepremiéra je mizivý. Neohrožují jeho pečlivě budovanou image řešitele problémů všeho druhu, který je ve vládě i opozici zároveň. Voliči věří ministrovi financí jeho rétoriku, že zatočí s korupcí, a podpoří ho, i kdyby si přitom měl ulít malou domů.

Může to posloužit jako odpověď všem politikům, kteří ze své prohry obviní novináře. Ne, jenom média vaši politickou kariéru nezničí. Jejím hlavním zabijákem je podcenění voličských nálad a špatný odhad priorit. A někdy i přesvědčení, že voliče utáhnete na jednoduchý humor.

Získáte možná hodně lajků, ale volby pořád ještě rozhodují odevzdané hlasy.