Návrat nahých fotek do Playboye

Pořad Horizont na ČT24 mě pozval, abych okomentoval návrat časopisu Playboy k otiskování fotek nahých žen. Magazín se k této strategii vrátil po jednom roce, opuštění nahoty se mu obchodně vymstilo.

Můžou časopisy jako Playboy vzdorovat nástupu nových médií?

Velmi těžce. Spíš se s nimi snaží kooperovat. Snaží se najít zdroje vydělávání na internetu. A není to jen problém Playboye, třeba i jeho úhlavní konkurent Penthouse má velké potíže s tím, aby našel zdroje peněz na internetu. Už se dokonce loni mluvilo o tom, že bude muset úplně zastavit tištěnou edici. Naštěstí se potom ještě zachránil, ale stále stejně jako Playboy hledá, kde vzít další peníze.

Jak jste řekl, americký Playboy je hodně aktivní také na internetu. Ale on se tam musel docela dost umravnit, kvůli tomu, aby mohl spolupracovat s Facebookem, Instagramem a podobně. Jakou roli v tomto byznysu hrají sociální sítě?

Jsou velmi důležité pro šíření obsahu. Na sociálních sítích je základní pravidlo, že tam nesmí být vidět třeba bradavky, což byl velký problém i u takových neškodných věcí, jako je kojení. Protože fungují automatické filtry, nemůžete šířit jakýkoliv obsah s nahotou. A pro Playboy, stejně jako pro další magazíny, jsou sociální sítě kriticky důležité.

Playboy teď reviduje ten svůj kurz. Má americká verze šanci vůbec získat zpět čtenáře, o které během roku přišla?

Obávám se, že ty, kdo odešli od Playboye, protože jim přestal nabízet nahotu, už nikdy nezíská zpátky. Na obsah, který hledají, se podívají jinde.

Proč se tolik lišila ta americká a evropská strategie Playboye? V Evropě se žádné zahalování nekonalo.

Třeba vydavatel české verze tvrdí, že Playboy bez nahých žen by byl jako auto bez kol. V tomhle ohledu má pravdu. Liberálnější evropské prostředí, které se na nahotu dívá jinak, umožňovalo Playboyi oslovovat i čtenáře, na které by v Americe nedosáhlo. Protože v Americe časopisy tohoto typu mají mnohem striktnější podmínky na trhu a nemohou být tak veřejně na očích.

Playboy se tedy nevzdal nahoty, ale vzdává se svého hesla Zábava pro muže. Kazí toto heslo obchod?

Playboy tím spíš reaguje na tlak moderní společnosti. Tvrdí, že role mužů a žen ve společnosti se vyvíjejí a Playboy se chce vyvíjet s nimi. Už nechce působit automaticky tak, že nahá žena je zábava pro muže.

Reportáž ČT24 a navazující rozhovor si můžete přehrát v internetovém archivu České televize.