Přetahování televizí ukázalo, že nejlepší debaty dělá rozhlas

Mikrofon
Ilustrační foto - Pexels.com

Při letošních prezidentských volbách se Nova a Prima rozhodly vysílat předvolební debaty už před prvním kolem. Vypálily tím rybník České televizi. Ta nejdřív musela přesunout svou diskusi na jiný termín a potom se musela obejít bez Andreje Babiše, který se rozhodl jít jenom na Novu.

Při minulých volbách byla pozice veřejnoprávní televize silnější. Sice také nedorazil jeden z uchazečů, tehdy to byl Miloš Zeman, ale její debata byla jediná, která představila všechny kandidáty v jeden večer. A navíc těsně před volbami.

Česká televize zkusila soukromým televizím nabídnout společnou prezidentskou debatu s rovnocenným podílem moderátorů i dramaturgie. Komerční provozovatelé na to podle očekávání nepřistoupili, protože za posledních pět let se vyostřil jejich konkurenční souboj.

Prima spustila svou zpravodajskou stanici a Nova potřebovala ukázat, že její zpravodajství má pořád největší zásah. Události České televize totiž setrvale posilují a jsou jedinou hlavní zpravodajskou relací, které roste sledovanost.

Minule navíc debaty České televize měly slušnou sledovanost, takže logika komerčního vysílání velela, aby Nova s Primou usilovaly o přilákání stejně zajímavého publika.

Navenek se zdá, že Kavčí hory tuto situaci trochu podcenily. Babiš má vůči zpravodajství České televize chladný postoj a pro ostatní kandidáty bylo důležitější nenechat Babišovi volný prostor na Nově, a ne se řídit programovou tradicí.

Bylo trochu bolestínské, když moderátor České televize Martin Řezníček v přímém přenosu debaty žádal od Danuše Nerudové a Petra Pavla příslib, že pokud postoupí, přijdou do finálového duelu právě do vysílání veřejnoprávní televize. Oba mu to slíbili. Česká televize i Nova totiž opět plánují debatu na stejný den a chtějí mít poslední slovo.

Ale co když postoupí do druhého kola Andrej Babiš a rozhodne se Kavčí hory opět ignorovat? To bude mít každá stanice jednoho finalistu? Anebo bude Nova i tentokrát silnější a Babišův protikandidát chtě nechtě pojede na Barrandov?

Srovnání televizních debat jasně ukázalo, proč se Babišovi na Nově líbí. Jednak byla tamní diskuse s přehledem nejsledovanější, měla skoro dva miliony diváků. A jednak byl její moderátor nejslabší, protože byl rád, že ohlídá časomíru, a expremiérovi se opakovaně omlouval, že mu nechce skákat do řeči. Nebyl ani moc pohotový. Tvrdší by na Babiše zřejmě byla i moderátorka Primy Terezie Tománková.

Televizní debaty obecně nutí kandidáty, aby v jinak strnulém formátu zaujali diváky. Proto třeba Karel Diviš v Superdebatě ČT tak najednou verbálně útočil na favority průzkumů.

Atmosféra diskuse ČT byla tak veřejnoprávní, až svícením, ozvěnou i uctivým projevem připomínala smuteční síň krematoria. Milion a půl diváků je výborný výsledek, dramaturgická změna v druhé části debaty, kdy se měli „outsideři“ ptát favoritů, ale byla nešťastná.

Na Primě se snažili o show pro milion diváků, takže nechybělo publikum a Terezii Tománkovou doplňoval Petr Suchoň, který pobízel diváky u obrazovek k hlasování. Místy však nebylo ve studiu slyšet, na co se moderátorka ptá, popřípadě co kandidáti říkají. Diskuse byly kvůli atraktivnosti rozdělené na dvě části – jeden týden outsideři, druhý týden favoriti. Ti první oslovili zhruba půl milionu diváků, Nerudová s Pavlem milion.

Nova také rozdělila debaty na dvě části a na rozdíl od Primy je dala i do jiného času. To se odrazilo také na pozornosti, jakou jim diváci věnovali. Zatímco odpolední debatu, ze které na protest odešel Marek Hilšer, vidělo necelých šest set tisíc lidí, večerní vysílání si zapnulo o 1,3 milionu diváků víc. Nejférovější podmínky tedy z tohoto pohledu nabídla kandidátům na prezidenta Česká televize, protože byli všichni spolu ve sledovaném pořadu.

Králi předvolebních diskusí se ale staly stanice Radiožurnál a Plus. Rozhlasová debata pod vedením Jana Pokorného byla s přehledem nejlepší. Věcnější, klidnější, kandidáti nebyli tak nervózní a místy žertovali. Nebyli tam primárně pro kamery (ačkoliv přenos byl na YouTube), soustředili se na otázky a moc neodbíhali od témat. Když seberete kandidátům show, tak se i něco dozvíte.